Fullkorn

Vad är fullkorn?

Fullkorn måsta innehålla alla tre ätliga och näringsrika delarna av kornet fö att få kallas fullkorn. Fullkorn är motsatsen till rensat korn, där den näringsrika delen avlägnas när kornet mals til mjöl.

Fullkorn innehåller alle de ätliga delarna av kornet.

De oliker beståndsdelarna i kornet innehåller många olika vitamine, mineraler och näringsämnen. När man rensar korn, och särskilt när det ska förädlas till produkter som siktat mjöl eller middagsris, är det bara den mattersta delen av kornet som används. De yttre och inre beståndsdelarna avlägnas, och med dem många av kornets näringsämnen.

Fullkornets tre delar

Trots att kornet är mycket litet, så består det av tre olika delar: skalet, kärnan och grodden. De tre komponenterna innehåller olika och viktiga näringsämnen.

SKALET
ligger ytterst som skydd

  • Vitamin B
  • Protein
  • Andra ämnen: inkluderande vegetabiliska näringsämnen. Dessa ämnen förekommer naturligt i plantor, och hjälper till att skydda dem. Sådana ämnen är i sökarljuset för närvarande, eftersom de kan inverka på människors hälsa.

 

KÄRNAN

utgör huvudparten av kornet. Du hittar den under skalet, och den är som regel den enda beståndsdelen som är kvar när kornet har förädlats.

  • Kolhydrater
  • Protein

 

GRODDEN
är den del av kornet som producerar nya strån, och den innehåller viktiga näringsämnen.

  • Vitamin B
  • Mineraler: zink, järn och magnesium
  • Vitamin E
  • Andra ämnen: inkluderande vegetabiliska näringsämnen. Dessa ämnen förekommer naturligt i plantor, och hjälper till att skydda dem. Sådana ämnen är i sökarljuset för närvarande, eftersom de kan inverka på människors hälsa.

 

Goda anledningar till att välja frukost

Forksning visar att de som ätar mycket fullkorn, gärna har en sundare livsstil, och att fullkorn är en viktig del av ett balanserat kostinnehål. Därför rekommenderar hälsomyndigheter jorden rint intag av matvaror som är lagade på fullkorn.

 

Hur mycket fullkorn bör jag äta?

Fullkorn Ät minst 4 portioner fullkorn varje dag. Ca. 70g fullkorn för kvinnor. Ca. 90g fullkorn för män.
Fiber 25-35g per dag

Mängden fullkorn i matvaror variera mycket, så du bör kontrollera näringsinormationen på dina favoritprodukter om du vil se hur mycket fullkorn de ger dig.

Alle Nestlés frukostflingor som är tillagade på fullkorn, ger minst 8g fullkorn per portion.

 

Så får du i dig mer fullkorn

Der finns många härliga och enkla sätt att få i sig mer fullkorn på:

  • Byt ut franskbröd mot gravt bröd
  • Välj naturris i stället för vanligt middagsris
  • Baka med blandat mjöl
  • Byt ut couscous mot bulgur
  • Välj frukostflingor som är tillagade på fullkorn i stället för de som är tillagade på rensat korn.

 

Här hittar du fullkorn

Fullkorn kan antigen beskriva själva kornet, som popkorn eller naturris, eller beskriva matvaror som innehåller fullkorn som en huvudingrediens, t.ex. grovt bröd, pasta eller frukostflingor.

 

Vad är fullkorn och vad är inte fullkorn?

Fullkorn Inte fullkorn
Fullkornspasta Vetegrodd
Grovt bröd Sammalet mjöl
Helkorn Korn
Naturris Middagsris
Hela korn, som majs Maizena
Rågbröd  
Rågkex  
Havregryn  

 

Hur ser jag om en matvara innehåller fullkorn?

Leta efter ordet "fullkorn"
Om du är osäker, är det enklast att titta på näringsdeklarationenpå paketet. Leta efter orden "fullkorn" eller "hela" korn. Korn som beskrivs som fullkorn eller hela korn, som helkorn och fullkornsris, inkluderar kornets samtliga beståndsdelar.

Kontrollera att fullkorn finns medtaget som en av de första ingredienserna!
Ju högre upp på ingredienslistan som "fullkorn" står angivet, desto mer av det finns i produkten.

Se upp!
Korn kan vara en del av en matvara på så många olika sätt. Det kan därför vara svårt att avgöra vad som är fullkorn och vad som inte är det.
Matvaror som är märkta med följande ord, innehåller t.ex. inte nödvändigtvis fullkorn: "flerkorn", "stenmalet", "100 % vete", "krossat vete", "sju-korn" och "kli". Många av oss antar att produkter märkta på så sätt innehåller mycket fullkorn, trots att det faktiskt kan hända att paketet inte innehåller ett enda fullkorn.

Du kan inte heller leta efter fullkorn utifrån färg. En brunaktig färg betyder inte automatiskt att produkten innehåller fullkorn, eftersom matvaror kan färgas bruna.